Příběh třiadevadesátileté seniorky, která po ošetření čekala na lůžku v čekárně oddělení urgentního příjmu zlínské nemocnice několik hodin na odvoz sanitkou, byl na stránkách deníku Právo respektive na serveru Novinky.cz popsán z pohledu redaktora, jenž byl částečně svědkem události. Deníku jsme po upozornění na tento případ a po zaslání dotazů poskytli tentýž den podrobnou odpověď s popisem situace na pracovišti, kde je mimo jiné poskytována neodkladná péče o život ohrožující stavy. Zveřejněna byla jen malá část naší odpovědi. Považujeme však za důležité uvést její plné znění, které může přispět k lepšímu a objektivnějšímu pohledu na tuto bezesporu politováníhodnou událost.
Předně musíme říci, že pokud k popisované situaci takto došlo, je nám to velmi líto a určitě se budeme snažit udělat opatření, kterými bychom mohli podobným událostem předejít. Za ošetřovaného pacienta po dobu pobytu na oddělení urgentního příjmu má odpovědnost jeho personál, přesněji řečeno sestra ambulance, ve které je pacientovi poskytnuta péče. Pokud s ním nepřichází někdo blízký, doprovází náš personál pacienta i na vyšetření mimo oddělení, aby byl neustále pod dozorem, kdyby se mu například udělalo nevolno a podobně. Sestra z ambulance má přehled i o pacientech v čekárně a tyto prostory jsou navíc monitorovány kamerovým systémem.
Zbývá ještě dodat, že lékařské ošetření seniorky proběhlo v souladu se standardy léčebné a ošetřovatelské péče, čekání nevedlo ke zhoršení zdravotního stavu pacientky. V tak velkém pracovním zatížení, jakému je personál tohoto exponovaného pracoviště obvykle vystaven, běží zdravotníkům čas opravdu velmi rychle, zatímco čekajícím pacientům se může jevit naopak nekonečně dlouhý. Rovněž dopravní služba zažívala v daný den extrémní nápor, vedle řady akutních případů a dálkových jízd přebírala v daný den výjezdy ke covidovým odběrům do domácností v celém kraji, více sanitek a personálu jsme v tu dobu k dispozici neměli. Výsledná situace byla zapříčiněna shodou několika skutečností. Zcela jistě je to pro nás podnět k zamyšlení, jak na takovéto situace v budoucnu adekvátně reagovat. Děkujeme za pochopení.
Čekárna oddělení urgentního příjmu, v níž strávila pacientka dobu od ošetření do odvozu sanitkou z nemocnice: