KNTB logo

Pro rodiče

POPRVÉ V MATEŘSKÉ ŠKOLE - JAK DÍTĚTI POMOCI?

  • Zpočátku volte kratší pobyt dítěte v MŠ
  • Přibalte mu mazlíčka
    Dovolte potomkovi, aby si s sebou do školky vzal svou oblíbenou hračku.
  • Používejte stejné rituály
    Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte ho pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy jej vyzvednete - po obědě, po svačině - ne jen obecné formulace jako brzy, za chvíli, po práci apod.
  • Rozlučte se krátce
    Loučení dlouze neprotahujte, někdy loučení představuje větší problém pro matku než pro dítě, proto děťátko zbytečně nestresujte.
  • Buďte citliví a trpěliví
    Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
  • Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte
    Vysvětlete mu, že ho máte rádi a že nechodí do školky proto, že na něho nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má svět povinností - vy práci, vaše dítě školku.
  • Komunikujte s učitelkou
    Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
  • Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte
  • Pozitivně jej motivujte
    Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo.

Co byste nikdy neměli dělat ...

  • Nenechte se obměkčit, buďte důslední. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, trvejte na svém.
  • Nestrašte své dítě školkou - "počkej, ve školce ti ukážou" a za problémy s přivykáním ho v žádném případě netrestejte.
  • Nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také.
  • Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, a nelžete mu o tom, v kolik hodin ho přijdete vyzvednout.
  • Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné.

JAK PŘIPRAVIT DÍTĚ NA VSTUP DO MATEŘSKÉ ŠKOLY?

KDY JE VHODNÉ, ABY DÍTĚ NASTOUPILO DO MŠ?

Za nejideálnější věk nástupu z vývojového hlediska je považován třetí rok života dítěte, ale je to individuální. O nástupu dítěte do MŠ by se mělo uvažovat v době, kdy dítě začíná vyhledávat nové podněty, činnosti, nové kamarády (ne pouze rodiče) a touží objevovat. Prostředí mateřské školy je obrovským zdrojem inspirace pro nová poznání, objevování a komplexní rozvoj dítěte.

CO BY MĚLO DÍTĚ PŘED NÁSTUPEM DO MŠ UMĚT?

Dítěti ulehčíte zvykání na MŠ, pokud ho povedete k samostatnosti a zvládání sebeobsluhy. Paní učitelka Vašemu dítěti ochotně pomůže, ale Vaše dítě bude klidnější a sebejistější, pokud bude stejně šikovné jako ostatní kamarádi a bude umět:

  • obouvat a zouvat bačkory a boty (tkaničky zaváže učitelka)
  • poznat si své oblečení (i tak vše dítěti podepište jako prevenci záměny a ztráty)
  • oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (zpočátku nedávejte dítěti příliš složité oblečení, se kterým si nemůže samo poradit). Umožněte dítěti zažívat pocit úspěchu - JÁ UŽ TO TAKÉ UMÍM SÁM!
  • zvládat chůzi po schodech
  • samo se najíst lžící, pít ze skleničky
  • umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek, pákovou baterii
  • používat kapesník, vysmrkat se
  • používat toaletu (naučte dítě říci si, když potřebuje na wc)

Postupně zvykejte dítě na spánek bez plenek, ve školce je již nepoužíváme!

Oblečení a věci do školky připravujte s dítětem společně - dítě si bude snadněji pamatovat a vše své poznávat. Ukazujte mu, kam jeho věci v šatně nebo ve třídě ukládáte. Pokud to zvládne, nechte jej, aby si vše uložilo samo.

JAK BY RODIČE MĚLI MOTIVOVAT DÍTĚ PŘED VSTUPEM DO MŠ?

Povídejte si s dítětem, jaké to v mateřské škole bude, co příjemného bude prožívat společně s dětmi a paní učitelkou, kolik nových kamarádů si najde, co vše se naučí apod. Je potřebné poskytnout dítěti dostatek informací, aby se zbytečně neobávalo neznámého. O školce doma mluvte hezky. "Nestrašte" své dítě mateřskou školou! Rozhodně by nemělo zaznívat "No počkej, ve školce, tam budeš muset..., jak to nebudeš umět, děti se ti ve školce budou smát...." Dítě by vnímalo mateřskou školu negativně, vytvářelo si zbytečnou bariéru. Naopak usnadníte dítěti adaptační období, když budete společně radostně očekávat nástup dítěte do školky. Těšte se s ním, nechte si vyprávět, co vše se mu líbí a co vše z toho bude také ve školce. Ujistěte dítě, že do školky bude chodit, aby mělo nové kamarády, s nimi si hrálo spoustu zajímavých her, aby si pohrálo s jinými hračkami než má doma... Ujistěte dítě, že ve školce není "odloženo", ale že víte, že mu ve školce bude dobře a bude tam rádo.

CO DĚLAT, POKUD JE DÍTĚ ZPOČÁTKU DOCHÁZKY DO MŠ VELMI PLAČTIVÉ?

Chce to čas a trpělivost, ale dítě si zvykne a začne do školky chodit rádo. V adaptačním období pomáhá klidný, pozitivní a vstřícný přístup všech. Dítě prožívá velkou změnu v životě - nové prostředí, změna vztahů, změna denního režimu, jiné zvyklosti. Narušil se jeho pocit jistoty a bezpečí, který potřebuje opět získat. A to se mu podaří prostřednictvím paní učitelky ve třídě. Učitelky svou velkou empatií a láskou dokáží dítě uklidnit a odvést pozornost na nové podněty. Rodičům doporučujeme zbytečně neprodlužovat ranní loučení a "vydržet" pláč svého dítěte. Každé ráno si povídejte s dítětem, jak bude den probíhat, kdo a kdy si pro něj do školky přijde (po obědě, po spaní...). Tento dohodnutý čas je třeba dodržovat, aby dítě mělo jistotu, že jej rodiče v MŠ "nezapomenou". Pravidelnost v průběhu dne a týdne dítěti přináší pocit větší jistoty a bezpečí, protože se ještě nedokáže dobře orientovat v čase. Není vhodné vytvářet dlouhé přetržky v docházce, protože dítě při každém příchodu "začíná znovu" a těžko si po přerušení docházky hledá "své místo" mezi dětmi ve třídě, v organizaci činností apod. Pobyt dítěte v MŠ rovnou na celý den je nepřiměřenou zátěží, proto je vhodnější dobu strávenou ve školce prodlužovat postupně.

PRVNÍ DNY VE ŠKOLCE

Už první den ve školce by měl probíhat standardně, aby i nejmenší děti od samého začátku věděly, na čem jsou a jak to bude ve školce vypadat - jistota a opakování je tím, co adaptační období usnadňuje. Počáteční tři měsíce jsou pro dítě víceméně seznamovací, dítě si zvyká na nový režim, na nové kamarády, prostředí, vstřebává pravidla.... Není žádná ostuda, že třeba nekreslí žádné obrázky nebo se nazapojuje do činností. Důležité je, že si hraje, navazuje kontakty a nachází své místo ve skupině dětí. To ostatní se dostaví samo, až přijde ten správný čas.

Mohou přetrvávat potíže typu "já dneska nechci". Většinou je to zkouška nervů rodiče, dítě dobře ví, jak rodiče obměkčit. Je důležité zatnout zuby a nepovolit. Jakmile jednou rodič ustoupí, bude to dítě zkoušet další a další dny. Rodiče a děti pak prožívají ranní stresy a dohadování s dítětem, zda přijdete "po obědě". Stejné problémy se můžou objevovat i po nemoci, kdy bude opět nějaký čas trvat, než se dítě aklimatizuje na školku.

Co zajímá učitelku:

  • jídlo, které vašemu dítěti skutečně nedělá dobře, alergie a netolerance potravin
  • oblíbená hra a hračka, neoblíbené činnosti
  • věci, které působí stres a strach, vedou k pláči (hlasité zvuky, spěch, tma,...)
  • zvláštní slova, která dítě používá (pokud mu běžná komunikace ještě dělá problém)
  • kde a s čím je třeba dítěti pomoci (jídlo, oblékání)

JAK PŘEDCHÁZET ÚZKOSTNÉMU CHOVÁNÍ DÍTĚTE PŘED NÁSTUPEM DO MŠ?

Umožněte dítěti získat pozitivní zkušenosti s odloučením od rodičů (např. hrami u sousedů bez přítomnosti rodičů). Vytvářejte dítěti možnost kontaktu s ostatními dětmi. Podporujte dítě v samostatnosti v sebeobsluze, protože v začátcích je pro dítě každá prosba o pomoc, kdy musí komunikovat s neznámými dětmi a paní učitelkou, přítěží.

Po nástupu do školky stanovte pravidlo, kdy si dítě budete vyzvedávat (např. vždy po spaní a v pátek po obědě) a pak to dodržujte a neměňte. Až si dítě zvykne, případné zdržení rodiče nebo prodloužení času ve školce bere v pohodě.

JAKÝ "RECEPT" MAJÍ UČITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY NA ZMÍRNĚNÍ PLÁČE PŘI RANNÍM LOUČENÍ?

Každá pedagogická pracovnice je odborně připravena na svou profesi natolik, že dokáže porozumět dítěti a respektovat jeho individuální potřeby, kterým přizpůsobí průběh adaptace na MŠ. Pomáhá přítomnost kamaráda nebo sourozence ve třídě, hračka z domova, kterou si dítě přináší s sebou apod. Na loučení si dítě zvyká postupně a většinou po odchodu rodičů přestává plakat, protože ho učitelka dokáže zajímavou činností nadchnout a zabavit.

Recept: úsměv učitelky, přivítání se s dítětem, projevení radosti, že dítě opět přišlo do školky, vyprávění o tom, nač se dnes může těšit...a ujištění, že maminka pro něj brzy přijde, jen co si ve školce pohraje...

 
Snad neuškodí, když si na závěr připomeneme resumé moudrosti získané právě na základě pobytu ve školkovém kolektivu z pera amerického spisovatele Roberta Fulghuma:
  • O všechno se rozděl.
  • Hraj fér.
  • Nikoho nebij.
  • Vracej věci tam, kdes je našel.
  • Uklízej po sobě.
  • Neber si nic, co ti nepatří.
  • Když někomu ublížíš, řekni promiň.
  • Před jídlem si umyj ruce.
  • Splachuj.
  • Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře.
  • Žij vyrovnaně - trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj.
  • Každý den odpoledne si zdřímni.
  • Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě.
(Z knihy " Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole")

CO VAŠE DĚŤÁTKO V MATEŘSKÉ ŠKOLE POTŘEBUJE

Děti budou v mateřské škole potřebovat:

  • vhodné oblečení a obuv podle počasí a ročního období
  • přezůvky
  • spodní prádlo a ponožky
  • trička
  • tepláky (do třídy i na zahradu)
  • pyžamo
  • zástěrku na výtvarnou výchovu
  • kartáček na zuby, pastu a kelímek
  • hřebínek, sponky a gumičky do vlasů (děvčata)
  • pláštěnku, holínky

Prosíme, aby děti měly dostatečný počet náhradního oblečení ve skřínce a aby bylo všechno oblečení i obuv podepsané.

Pleny do naší MŠ NEPATŘÍ.

Z hygienických důvodů nepoužíváme ve školce látkové kapesníky. V případě, že je dítě alergické na papírové kapesníky, je nutné toto sdělit učitelce ve třídě.

Děkujeme za spolupráci.

DENNÍ REŽIM

Denní režim

Denní režim v každé třídě je navržen tak, aby byl dostatečně pružný a reagoval na aktuální změny a potřeby dětí. Časový rozvrh je pouze vodítkem. Učitelky mají možnost jej upravit s ohledem na plánovaný program, zájmy a věk dětí, jejich individuální potřeby a momentální přání. Pitný režim je zajištěn průběžně během celého dne.

5:30-7:00      Scházení dětí v jedné třídě, volné hry, individuální práce s dětmi, od 7:00 hodin rozdělení do tříd

7:00-11:40    Individualizované vzdělávání, nabídka činností zaměřená na aktuální téma, společné, skupinové a individuální činnosti, hygiena, svačina, pobyt venku

11:40-14:00  Příprava na oběd, hygiena, oběd, příprava na klidový odpočinek dětí, poslech pohádek, relaxační hudby, píběhů.  Klidné aktivity pro nespící děti, individuální práce s předškolními dětmi, postupné vstávání

14:00-16:00  Hygiena, svačina, pokračování v započatých aktivitách, individuální práce s dětmi, spontánní i řízené činnosti dětí ve třídě, na školní zahradě, volná hra, postupný odchod domů, 16:00 hodin seskupení dětí do jedné třídy

16:00-18:30  Volnočasové aktivity s pedagogem volného času, večeře, klidová činnost, postupný odchod domů

18:30 uzavření MŠ

Příchod i odchod v jinou než stanovenou dobu (návštěva lékaře, rodinné důvody) jsou možné po domluvě s paní učitelkou.

 

 

JAK MŮŽEME POMOCI SVÉMU DÍTĚTI PŘED NÁSTUPEM DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Věnujte dítěti soustředěnou pozornost, při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností. Dejte mu najevo zájem a trpělivě ho vyslechněte.

Posilujete jeho sebedůvěru a emoční stabilitu.

Povídejte si s dítětem a čtěte mu. Technologie nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.

Rozvíjíte řeč, slovní zásobu, pozornost, naslouchání, fantazii dětí.

Vytvářejte takové situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi.

Učí se uplatňovat základní společenská pravidla, nebát se komunikace v různém prostředí.

Podporujte dítě v poznávání okolního světa.

Získává nové zkušenosti a poznatky, rozvíjí paměť, učí se nová slova.

Nabízejte dítěti různorodé hry a činnosti, sami se do nich zapojujte.

Vaše účast posiluje jeho citovou zralost, dítě si osvojuje pravidla, učí se činnost dokončit.

Dbejte na dostatek přirozeného pohybu.

Dítě si rozvíjí nejen pohybové dovednosti, ale i myšlení, koordinaci oka a ruky, grafomotoriku.

Zapojujte dítě do domácích prací a pověřujte ho drobnými úkoly.

Podporujte jeho sebeobsluhu, samostatnost a odpovědnost. Dítě se učí řešit problémy.

Upevňujte prostorovou orientaci dítěte.

Porozumění pojmům nahoře, dole, vlevo, vpravo, před, za usnadní dítěti počátky čtení, psaní a počítání.

Trénujte s dítětem ranní vstávání a pravidelné ukládání k večernímu spánku.

Usnadníte sobě i dítěti přechod na nový denní režim a plnění povinností.

Těšte se spolu na školu.

Pokud se dítě bude těšit do školy, adaptace na školní prostředí bude probíhat snadněji.

NPI (Národní pedagogický institut České republiky)

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM FMŠ KNTB

Školní vzdělávací program Firemní mateřské školy KNTB k zobrazení zde.

Zdá se, že používáte
nepodporovaný prohlížeč

Aby Vám tato webová stránka fungovala, potřebujete moderní podporovaný prohlížeč. Pokud používáte Windows 10, máte již nainstalovaný moderní prohlížeč Microsoft Edge, který můžete použít k zobrazení tohto webu.

Microsoft Edge Logo
Microsoft Edge

Moderní prohlížeč od společnosti Microsoft

Součást Windows 10
Mozilla Firefox Logo
Mozilla Firefox

Svobodný prohlížeč se zaměřením na soukromí

Google Chrome Logo
Google Chrome

Nejpoužívanější prohlížeč na světe od Googlu

KNTB logo Budoucnost Baťovky

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.