Zásilky mezi odděleními Krajské nemocnice T. Bati ve Zlíně (KNTB) putují i díky potrubní poště. Jde o unikátní systém přepravy, který největší zdravotnické zařízení v regionu využívá už od roku 2000. A stále jej rozšiřuje a modernizuje. V současnosti se potrubní poštou odešle mezi 16 stanicemi i 900 transportů denně, přičemž váha jednoho z nich může být až jeden kilogram. Zásilky putují rychlostí až pět metrů za sekundu.
„Potrubní pošta je velice efektivní formou přepravy zásilek. Mnohem efektivnější, než kdybychom měli využívat donáškovou službu,“ upozornil Martin Holba z oddělení správy budov v KNTB, který se podílel na modernizaci tohoto zařízení.
Od letošního podzimu má potrubní pošta v Baťovce modernizovanou řídicí centrálu a počet linek se zvýšil ze tří na čtyři. V systému se nově objevil urgentní příjem. „Pro nás je to velká pomoc. Potrubní poštou odešleme každý den až dvě stovky transportů,“ sdělila Monika Dlesková, vrchní sestra urgentního příjmu.
Potrubní pošta využívá jako hnací jednotku proudící vzduch, který do systému propojujícího jednotlivé budovy nemocnice vhání dmychadla. Odesílat lze biologický materiál, léky anebo třeba dokumenty. Přeprava se děje prostřednictvím speciálních pouzder, kterým se pro jejich válcovitý tvar přezdívá patrony. Nejdelší trasu v Baťovce o délce půldruhého kilometru překonají tyto patrony přibližně za čtyři minuty. Centrální počítač umí zásilku vyslat i vyšší rychlostí, ty se však nevyužívají, s ohledem na bezpečnost obsahu pouzdra. Pokud se některé při své cestě „zatoulá“ a nedorazí na místo určení, systém ho dokáže rychle nalézt a umožnit jeho opětovné odeslání.
Běžní návštěvníci nemocnice si potrubních rozvodů nevšimnou. Většinou jsou vedeny pod stropy budov a tepelnými kanály, kratší část se nachází v podzemí. Výstavba tras má svá přísná pravidla. Nutností je například dodržet poloměry zatáček, aby jimi mohly patrony hladce proklouznout. Důležité je i pravidelné čištění rozvodů.
Potrubní pošta se může v KNTB nadále rozvíjet. Letos realizovaná modernizace totiž umožňuje navýšit v budoucnu počet linek až na šest.